Header

Zomertips

De zomervakantie is al begonnen óf komt er voor u aan. Tijd voor wat tips en wetenswaardigheden:

Vrijetijdsziekte
Het fenomeen dat je ziek wordt als je tot rust komt. Vermoeidheid, verkoudheid en algehele malaise. Het schijnt dat 3 procent van de Nederlanders er last van heeft. Vaak betekent dit dat je voor je vakantie misschien iets te hard hebt gewerkt en te abrupt stopt. Oplossingen: werk beter verdelen, vaker vrije tijd nemen, de eerste vakantie dagen wat sporten of op tijd opstaan voor klusjes. En als dat niet werkt, gewoon een extra week vakantie incalculeren.

Zadelpijn
Voor een vrouw mag het zadel wat breder zijn dan voor een man. Dit komt simpelweg door de vorm van het bekken. Vaak is het handig dat er een uitsparing in het midden zit, dit verminderd de druk op de ‘gevoelige delen’. Overigens zijn dit soort zadels voor mannen ook te krijgen, wel zo prettig, bijvoorbeeld bij chronische prostaatklachten.

        slippers.jpg 

Slippers 
In deze periode komen we ze veel tegen in Jasperse Praktijkencentrum, mensen met klachten die ontstaan of verergeren door het dragen van slippers. Gewoon niet doen, luid het advies. Een goede sandaal doet wonderen, en dan hoef je er niet perse bij te lopen als een toerist, er zijn ook modieuze sandalen op de markt. Heb je nu toch klachten in bijvoorbeeld je rug als gevolg van lopen op slippers, maak dan een afspraak met een van onze chiropractors.

 

 

 

Dorst
Hoe ouder je wordt, hoe vatbaarder je bent voor oververhitting. De temperatuurregeling van je lichaam gaat minder goed werken en sommige medicijnen beïnvloeden de vochthuishouding. Bovendien wordt het dorstgevoel, dat normaal gesproken sterk genoeg is om uitdroging te voorkomen, minder naarmate je ouder wordt. Vuistregel is om 30 ml per 1 kg lichaamsgewicht per dag te drinken. Dit komt neer op 1,5L als je 50 kg weegt, en 3L als je 100 kg weegt. Glaasje fris? Dat geeft meer dorst dan dat het de dorst lest: er zit veel suiker in en om die zoetigheid af te voeren, spreekt het lichaam de watervoorraad aan.

       jetlag.jpg

Jetlag
Er is al heel wat bedacht om jetlags te voorkomen. Maar feit blijft dat de biologische klok in de war raakt. Ga simpelweg zo snel mogelijk mee in het dag- en nachtritme van waar je bent. Gemiddeld duurt het één tot twee dagen voor de klok weer gelijkstaat. Wist je trouwens dat aanhoudende klachten als gevolg van een jetlag heel goed te behandelen zijn? Maak een afspraak en vermeld even dat je jatlagklachten hebt. We helpen je dan graag!

 

 

 

teek.jpg

 

Lyme 
Het klinkt wat zeurderig, maar mensen die Lyme op hebben gelopen zullen het ermee eens zijn dat voorkomen beter is dan genezen. Controleer je lijf op teken als je in aanraking bent geweest met struiken of bomen. Als je alleen bent gebruik dan een spiegeltje! Mocht je een teek vinden, haal hem er dan uit met een tekentang / tekenverwijderaar. Pak het beestje niet bij het lijf vast, maar bij de kop, dus zo dicht mogelijk bij de huid. De kans dat je de ziekte van Lyme krijgt als de teek binnen 24 uur is verwijderd, is erg klein.


< terug naar het nieuwsoverzicht



RBCZ VNT Register Podoloog Geregistreerd Chiropractor NCA

Klachtenregeling 2017 © Jasperse Praktijkencentrum

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief