Pijnstillers helpen niet bij lage rugklachten

Lage rugpijn - Jasperse praktijkencentrum

Pijnstillers helpen niet bij lage rugklachten

Australische onderzoekers hebben aangetoond dat het gebruik van pijnstillers, zoals aspirine (acetaminophen) en ibuprofen (paracetamol) helemaal niet werken in het verzachten van lage rugpijn. Het is niet zo dat ze niets doen, maar ze doen meestal niets voor de meeste mensen. De artsen melden dat voor elke patiënt die echt wel een vermindering voelt bij gebruik van de pijnstillers, er 6 anderen zijn die geen verandering merkten in hun lage rugpijn. Deze studie bouwt verder op een Cochrane review uit 2015 die aantoonde dat ibuprofen weinig meer doet dan een placebo voor acute lage rugpijn.

Onderzoekers van The George Institute for Global Health (AUS) bekeken gegevens van 35 peer-reviewed studies die 6065 patiënten met rugpijn bevatten. Ze concludeerden dat de meest gebruikte pillen voor lage rugpijn, zijnde paracetamol en afgeleiden, amper iets doen om de pijn te verzachten.

Zelfs de sterkere pijnstillers (opioiden, codeine) hebben een zeer bescheiden korte termijn effect bij mensen met chronische rugklachten (studie uit JAMA Internal Medicine 2016).

De onderzoekers besluiten dat mensen met lage rugklachten zich bewust moeten zijn dat pijnstillers een zeer beperkt effect hebben op hun pijn, dat deze medicatie bij lang gebruik schadelijke neveneffecten hebben op de gezondheid en dat men beter hun heil zoekt in andere niet-medicamenteuze therapievormen. Chiropractie en bewegen (oefeningen) behoren tot deze groep!

Referentie: Gustavo C Machado, Chris G Maher, Paulo H Ferreira, Richard O Da, Non-steroidal anti-inflammatory drugs for spinal pain: a systematic review and meta-analysis. Ann Rheum Dis doi:10.1136/annrheumdis-2016-210597