Magnesium tekort? Weer zo’n hype?

Magnesiumtekort? Hoe zit het nou eigenlijk?

Magnesium (Mg2+) is een mineraal en elektrolyt. Elektrolyten zorgen voor een goed functionerend ­lichaam. Het is het tweede meest voorkomende ­positief geladen ion na kalium.

Magnesium is belangrijk

Magnesium speelt een belangrijke fysiologische rol in de hersenen, het hart en de spieren van het bewegingsapparaat. ­Magnesium is ­belangrijk voor DNA stabiliteit, ATP binding (energie), groei en vermenigvuldiging.

Ook zorgen elektrolyten voor de juiste osmotische waarde en zuurtegraad van verschillende vloeistoffen in ons lichaam. Magnesium is een essentieel ion welke een belangrijke rol speelt in het ondersteunen en behouden van gezondheid en welzijn en is betrokken bij meer dan 600 chemische processen in ons lichaam. Deze processen zijn nodig voor energie, metabolisme en aanmaak van proteïne. Maar ook zenuwgeleiding, regulering van de temperatuur, ontgiften van de lever en het onderhouden van botstructuur.

Daarnaast vermindert magnesium bloedstolling (en dus bloedpropjes), verdunt het bloed, stopt het calciumopname (soms belangrijk bij hartproblematiek) en ontspant/opent het de bloedvaten.

Bovendien blijkt dat inname van magnesiumsupplementen goed kan zijn voor migraine, depressie, zwangerschapsvergiftiging, ischemische hartklachten en astma. Een tekort aan magnesium kan komen door medicijngebruik zoals plastabletten, protonpomp-remmers (bijv. omeprazol) en ­calcine-urineremmers (gebruikt bij bijvoorbeeld eczeem).

We voelen ons steeds minder optimaal naarmate de tijd verstrijkt

Wanneer we dus niet genoeg van de juiste mineralen en elektrolyten in ons lichaam hebben kunnen bovenstaande systemen niet meer optimaal functioneren en verliezen we de energie en geleidingsvermogen dat ons laat functioneren. We krijgen meer vage klachten, de ene keer hier, de andere keer weer daar. Het verergert en we voelen ons minder en minder optimaal naarmate de tijd verstrijkt.

Een aantal symptomen van magnesium tekort:

• Obstipatie
  • Hoge bloeddruk
  • Angst
  • Depressie
  • Slapeloosheid of slaap problemen
  • Gedragsproblemen
  • Verminderd geheugen of langzaam denken
  • Stuiptrekkingen
  • Moeheid
  • Spierkrampen of spierpijn
  • Chronische rugklachten
  • Hoofdpijn of migraine
  • Woede of agressie
  • Spanningen

Dus enige vorm van spanning kan veroorzaakt zijn door magnesiumtekorten. Maar let op, niet iedereen met deze symptomen heeft een magnesiumtekort. Raadpleeg ­altijd eerst een professional om zeker te zijn dat er geen andere achterliggende oorzaken zijn.

Mensen met bijvoorbeeld chronische vermoeidheid, ­bijnierschorsinsufficiëntie, fibromyalgie, hartproblemen, osteoporose, diabetes, nierstenen, epilepsie, trillen, Parkinson, hoge bloeddruk, migraine, hoofdpijn, kramp, buikpijn, astma, stress gerelateerde
klachten, tinnitus, draaierigheid en verwarring kunnen wel deels te maken hebben met een magnesiumtekort.

Waarom komt het niet uit in bloedtesten?

Bloedtesten geven geen informatie over magnesium, omdat het lichaam de hoeveelheid magnesium in het bloed nauwlettend in de gaten houdt. Een kleine verandering kan namelijk al een hartaanval veroorzaken. Daarom zal het lichaam alle magnesium uit alle cellen, weefsels en botten halen voordat het in het bloed te zien is. Bij een bloedtest zal de hoeveelheid magnesium constant zijn, maar de cellen kunnen compleet uitgeput zijn. 99% Van de magnesium in het lichaam huist zich in de cellen en maar 1% in het bloed.

Maar hoe kan het dan dat we een magnesiumtekort hebben?

1. Ten eerste zitten in ons eten veel antivoedingsstoffen, dit zijn voedingsstoffen waar we meer energie van kwijt raken dan dat we ervoor terug krijgen.
  2. Ten tweede worden we meer en meer gestrest. Onze motoren laten we overuren maken om het leven bij te houden en dit put ons langzaam uit. Voor de productie van stress hormonen hebben we grote hoeveelheden magnesium nodig en stressvolle situaties kunnen dus voor uitputting van onze magnesiumreserves zorgen.
  3. Ten derde, aansluitend op het eerste punt, eten we meer suiker dan ooit in de menselijke geschiedenis.Voor iedere molecuul suiker die we eten verbruiken we 54 moleculen magnesium om deze te kunnen verwerken. Ten vierde zit er steeds minder magnesium in onze landbouwgrond en zit er dus ook minder in ons voedsel.
  4. En als laatste kunnen bepaalde medicijnen, zoals voorgaand beschreven, de magnesium voorraad uitputten. Cafeïne zorgt voor verhoogde afscheiding van magnesium en fluoride concurreert met de opname van magnesium.

Maak een afspraak met onze Vitaal Therapeut voor meer voedingsinformatie.

Via E-mail: info@jaspersepraktijkencentrum.nl
Of telefonisch via: 0118-471823